Creëer consistentie in elke omgeving met Time Timer®

Voor studenten met een beperking is consistentie de sleutel. Het gebruik van dezelfde tools en strategieën op school, thuis en in de gemeenschap kan ongelooflijk nuttig zijn, omdat het een gevoel van vertrouwdheid en voorspelbaarheid geeft waardoor leerlingen zich meer op hun gemak voelen en meer vertrouwen hebben in hun capaciteiten in meerdere omgevingen. 

Time Timer Dry Erase Board plus MOD jongen schermtijd

Een van de beste manieren waarop we kunnen zorgen voor consistentie tussen school, thuis en de gemeenschap, is door in alle omgevingen dezelfde hulpmiddelen te gebruiken voor een naadloze overgang. Als een leerling bijvoorbeeld een visuele timer gebruikt om zijn tijd te beheren en op school bij zijn taak te blijven, kan het ongelooflijk nuttig voor hem zijn om exact dezelfde timer thuis te blijven gebruiken. Zo is de leerling al bekend met de werking van de timer en kan hij deze gemakkelijk integreren in zijn dagelijkse routine. 

Voordat we ingaan op het gebruik van een visuele timer in verschillende omgevingen, laten we het eerst hebben over waarom het gebruik van een visuele timer zo nuttig kan zijn! Door een visuele weergave van de tijd te bieden, kunnen timers studenten helpen hun tijd beter te beheren, bij hun taak te blijven en zelfs te helpen bij overgangen tussen activiteiten. Het opnemen van visuele timers in dagelijkse routines kan structuur en ondersteuning bieden aan studenten met een beperking, waardoor kinderen kunnen slagen in zowel academische als onafhankelijke levensvaardigheden, terwijl het timemanagement wordt versterkt. 

Tips voor het gebruik van visuele timers op school 

  • Visuele timers kunnen leerlingen helpen begrijpen hoeveel tijd ze hebben om een ​​zelfstandige opdracht tijdens de les te voltooien. 
  • Ze kunnen worden gebruikt tijdens overgangsperioden, zoals tussen lessen of activiteiten, om studenten te helpen begrijpen hoeveel tijd ze hebben om zich voor te bereiden op de volgende taak. 
  • Visuele timers kunnen vooral handig zijn tijdens de pauze wanneer kinderen moeten begrijpen hoeveel tijd ze hebben om te spelen voordat ze terugkeren naar de klas. 
  • Leraren kunnen visuele timers gebruiken voor verschillende activiteiten, zoals het opruimen van de klas of groepswerk. 

Tips voor het gebruik van visuele timers thuis: 

  • Visuele timers kunnen kinderen (en volwassenen!) helpen hun tijd te beheren en op schema te blijven met de dagelijkse routines thuis. 
  • Ze kunnen worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze hebben om hun huiswerk of klusjes af te maken. 
  • Visuele timers kunnen ook worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze nog hebben voordat ze naar bed gaan of voordat ze naar school moeten. 
  • Het opnemen van visuele timers in huisroutines kan structuur bieden en studenten helpen meer controle over hun tijd te krijgen.

Tips voor het gebruik van visuele timers in de leefgemeenschap: 

  • Op de speelplaats: een visuele timer kan worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze nog hebben om te spelen voordat het tijd is om naar huis te gaan.  
  • In de bibliotheek: Een visuele timer kan worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze hebben om te lezen of een activiteit in de bibliotheek te voltooien. (Stille, visuele timers zijn geweldig in stille omgevingen!) 
  • In de supermarkt: een visuele timer kan worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze hebben om te winkelen of in de rij te wachten bij de kassa. Dit kan helpen angst te verminderen en de algehele resultaten te verbeteren in situaties die vaak overweldigend kunnen zijn. 
  • Bij de dokter: een visuele timer kan worden gebruikt om kinderen te helpen begrijpen hoeveel tijd ze moeten wachten voordat ze naar de dokter gaan. Dit kan helpen angst te verminderen en de algehele ervaring van doktersbezoeken te verbeteren. 

Meer tips voor het gebruik van visuele timers op school, thuis en in de gemeenschap: 

  • Wees consistent met uw gebruik van visuele timers in meerdere kamers rond het huis en instellingen binnen de school. 
  • Plaats de visuele timer op een zichtbare plaats, zodat een kind hem gemakkelijk kan zien
  • Moedig kinderen aan om de visuele timer zelfstandig te gebruiken, zodra ze er vertrouwd mee raken. 

En als u merkt dat een visuele timer effectief is op school, thuis en in de gemeenschap, overleg dan met uw IEP-team om de visuele timer in het accommodatiegedeelte van het IEP te laten schrijven. Dit zorgt ervoor dat de visuele timers worden vermeld als een vereiste ondersteuning voor de dag van uw kind of student. 

Over onze Gastschrijver

Catherine Whitcher, M.Ed. – Oprichter van Master IEP Coach® Certificate en mentorschapsprogramma’s, presentator van de Special Education Inner Circle Podcast. Helpt ouders, leraren, beheerders en therapeuten om de Idea Bringers, Solution Finders en Team Builders aan de IEP-tafel te worden door landelijke IEP Leadership & Strategy-trainingen te geven.  

www.catherinewhitcher.com

www.masteriepcoach.com  

Creëer consistentie in elke omgeving met Time Timer®

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *