Als trotse neurodivergent-bevestigende therapeut en opvoeder vier ik de Autisme Bewustwordingsmaand door elke mogelijke gelegenheid te benutten om mijn favoriete strategieën, hulpmiddelen en aanpassingen te delen die helpen bij het wegnemen van barrières voor neurodivergente mensen. Daarom was ik zo enthousiast toen Time Timer me vroeg om deze maand als gastschrijver voor hun blog te schrijven. Toen ik onderwerpen voor Autisme Bewustwordingsmaand aan het verkennen was, duurde het niet lang voordat ik op het onderwerp overgangen kwam.

Als therapeut en onderwijsadviseur komt het onderwerp overgangen 9 van de 10 keer aan de orde wanneer ik word gevraagd een worstelende student te observeren of wanneer een ouder bij mij komt voor opvoedingsadvies. Overgangen van activiteit naar activiteit en vooral de overgang van een favoriete activiteit, zoals schermtijd, naar een minder favoriete activiteit, zoals aankleden en klaarmaken voor school, kan een uitdaging zijn voor elk kind. Echter, kinderen met autisme kunnen nog meer moeite hebben om de motivatie te vinden om alledaagse taken te voltooien. Veel autistische kinderen en tieners hebben moeite met executieve functies, waaronder tijdmanagement, of hebben een dubbele diagnose van ADHD. Daarom is het essentieel om hulpmiddelen voor overgangen op school en thuis klaar te hebben.

Hier zijn slechts enkele van mijn favoriete manieren om Time Timer visuele timers te gebruiken om overgangsproblemen bij autistische kinderen en tieners te verminderen.

boy blocks home time timer plus white 60 minutes
040232355103

Tijdsblindheid is veelvoorkomend bij mensen met autisme of AuDHD (autisme en ADHD). Mensen met autisme hebben vaak intense speciale interesses. Hoewel het gepassioneerd zijn over een hobby of activiteit op veel manieren positief is, kan het ook voor meer problemen zorgen bij overgangen, vooral wanneer de volgende taak veel minder spannend is voor dat kind. Zoals we allemaal weten, is het geen pretje om in een machtsstrijd met je kind te belanden terwijl je probeert ze de deur uit te krijgen. Ik vertel ouders met wie ik werk vaak om hun verbale herinneringen te vervangen door een Time Timer visuele timer, zodat hun kind boos kan zijn op de timer in plaats van op hen wanneer het tijd is om huiswerk te maken! Als je een autistische tiener opvoedt, kan het de relatie echt helpen beschermen door de timer het “zeuren” te laten doen. Naarmate onze kinderen ouder worden, willen we dat ze in staat zijn om “zichzelf aan te passen”. Daarom zal het introduceren van een Time Timer visuele timer nu, en hen laten zien hoe en wanneer ze deze kunnen gebruiken, hen helpen die belangrijke zelfstandige vaardigheden op te bouwen die ze nodig zullen hebben als ze de adolescentie en jongvolwassenheid naderen.

In mijn huis modelleer ik dit hulpmiddel vaak en deel ik voortdurend met mijn kinderen, twee middelbare scholieren en een leerling van de onderbouw, hoe ik visuele timers gebruik om mijn eigen taken te beheren.

Time Timer visuele timers zijn ook een geweldig hulpmiddel in de klas om tijdmanagementvaardigheden aan te leren.

Toen ik een nieuwe leerkracht was, vertelde ik mijn leerlingen mondeling precies hoeveel tijd ze hadden om een taak af te maken en gaf ik meerdere waarschuwingen om hen te laten weten wanneer ze nog 15, 10 en 5 minuten hadden. Vreemd genoeg, of misschien niet zo vreemd, klaagden veel van de leerlingen en discussieerden met me over hoeveel tijd er werkelijk was verstreken wanneer ik hen vertelde dat de tijd om was. Tijd is zo’n abstract concept en veel van mijn neurodivergente leerlingen “voelden” de tijdsverloop niet instinctief. Vijf minuten voelden als slechts enkele seconden! Toen een slimme collega van mij me liet zien hoe ik de grote Time Timer voor in de klas kon gebruiken om mijn leerlingen de resterende tijd te laten “zien” in plaats van het hen te “vertellen”, was dat een echte doorbraak.

Ik leerde mijn leerlingen om van tijd tot tijd naar de visuele timer te kijken, zodat ze snel konden ZIEN hoeveel tijd ze nog hadden. Met dit visuele hulpmiddel dat hen de tijdsverloop liet zien, kon ik gedurende dat schooljaar met mijn basisschoolleerlingen werken aan het op de juiste manier indelen van hun tijd.

Veel autistische leerlingen profiteren niet alleen van pauzes gedurende hun schooldag of huiswerktijd, maar hebben deze echt nodig. Een korte pauze van de eisen van het schoolwerk kan hen verfrissen en de broodnodige energieboost geven om door te gaan met die uitdagende academische taken.

Het is vaak een uitdaging voor drukke leerkrachten om deze pauzes te beheren terwijl ze de behoeften van de hele klas in evenwicht houden. Ouders kunnen ook moeite hebben om deze pauzes te faciliteren terwijl ze voor hun andere kinderen zorgen. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat het kind niet “vast komt te zitten” in de pauzestand en niet terugkeert naar de taak die gedaan moet worden. Terugschakelen naar “werkmodus” wanneer een pauze van 10 minuten verandert in een pauze van 45 minuten kan een nog grotere uitdaging zijn. Daarom raad ik leerkrachten en verzorgers altijd aan om een Time Timer te gebruiken in plaats van de verantwoordelijkheid bij de volwassene te leggen om waarschuwingen te geven en het kind te waarschuwen wanneer de pauze voorbij is.

Een van mijn favoriete strategieën is om de Time Timer Dry Erase Board te koppelen, waar mijn Time Timer MOD in past. Ik schrijf een korte en duidelijke instructie op het whiteboard die het kind of de tiener precies vertelt wat ze moeten gaan doen wanneer de timer afgaat. Omdat het whiteboard aan de timer is verbonden, betekent dit dat elke keer dat ze naar de timer kijken, de geschreven instructie direct in hun gezichtsveld staat. Hierdoor hebben ze, zelfs als ik niet onmiddellijk beschikbaar ben om het kind te helpen bij de overgang van hun pauze naar de volgende taak, een visuele herinnering direct op het whiteboard.

Dit zijn slechts enkele van de vele, vele mogelijkheden die ik dagelijks vind om Time Timer visuele timers te gebruiken om “overgangsproblemen” te verminderen en zelfs te elimineren.

Onthoud dat visuele timers kunnen worden gebruikt om een taak te BEGINNEN, bijvoorbeeld “als de timer afgaat, is het tijd om aan je huiswerk te beginnen.”

OF

Visuele timers kunnen worden gebruikt om een taak te STOPPEN, bijvoorbeeld “als de timer afgaat, is het vrije spel voorbij.”

Hoe integreer jij timers in je dagelijkse routines?

Geniet van deze tips? Franki deelt meer tijdmanagement-, executieve functie- en gedragstips voor ouders, opvoeders en neurodivergente volwassenen op haar Substack-blog:

Frankibagdademedllmsw.substack.com

En social media: 

www.facebook.com/faabfranki www.instagram.com/frankibagdade https://www.frankibagdade.com 

Over de Auteur

Franki Bagdade is een opvoeder, een therapeut voor geestelijke gezondheid, pleitbezorger voor inclusie van mensen met een handicap, spreker, auteur en moeder van 3! Ze is eigenaar van FAAB Consulting & Franki Bagdade Therapy. Haar eerste boek, “I Love My Kids But I Don’t Always Like Them!” werd gepubliceerd in 2021. Franki geniet ervan om om haar eigen grappen te lachen, te schrijven, te lezen en goede koffie te drinken met goede mensen. Ze woont in West Bloomfield, Michigan, met haar man van bijna 20 jaar, haar 3 kinderen en haar hond en trouwe sidekick Rocky.

Verminder Problemen met Overgangen met Time Timer Visuele Timers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *