Door: Holly Blanc Moses 

Heb je ooit een autistisch kind horen zeggen: “Nooit”, “Voor altijd” of “Altijd”? Neurodiverse kinderen verwerken tijd niet op dezelfde manier als hun neurotypische leeftijdsgenoten. Dit tijdsverschil kan leiden tot hoge niveaus van emotionele ontregeling en verwarring.

Ik wil je graag ondersteunen met 4 eenvoudige tijdstrategieën voor schoolwerk, klusjes, elektronicagebruik en fysieke activiteit met behulp van mijn favoriete gedragshulpproduct, de Time Timer visuele timer. Met de visuele timer Time Timer kunt u eenvoudig een rode schijf verplaatsen om het verstrijken van de tijd te laten zien. Ik gebruik het in mijn privépraktijk en met mijn eigen neurodivergente zonen.

1. Schoolwerk.

Neem even de tijd en stel je voor dat je de rest van je leven voor een opdracht zit die “saai”, “te moeilijk” of “te gemakkelijk” is. Geen wonder dat autistische kinderen zich overweldigd kunnen voelen. Naast het bieden van geïndividualiseerde accommodaties, moeten we tijd besteden. Laten we naar een voorbeeld kijken. Jack heeft moeite om aan zijn schoolwerk te beginnen. Zijn moeder biedt een meesterlijke vaardigheid aan en stelt de visuele timer van de Time Timer in voor een korte tijd, zodat hij kan zien dat het niet “eeuwig” duurt. Hij voelt zich minder gestrest en kan aan zijn werk beginnen.

2. Klusjes 

Het leren doen van klusjes is een belangrijk onderdeel van zelfstandigheid. Sommige kinderen verzetten zich tegen het doen van klusjes omdat het overweldigend en nooit eindigend kan voelen. In het begin kon mijn anders denkende 12-jarige het niet tolereren zijn kamer langer dan een minuut of twee schoon te maken. Na duidelijke aanwijzingen, visuele ondersteuning, modellering en het gebruik van de Time Timer visuele timer, kan hij zijn kamer 10 minuten schoonmaken. Als de taak niet binnen 10 minuten is voltooid, stel ik de timer in op 30 minuten, zodat hij kan zien wanneer het tijd is om terug te gaan en af ​​te ronden.

3. Gebruik Electronica Verminderen

Als we een activiteit doen die we leuk vinden, gaat de tijd snel. Het urenlang spelen van videogames kan voor onze kinderen misschien maar een paar minuten zijn. Ook kan het erg moeilijk zijn om te stoppen met spelen. Help de angst te verminderen en stel de timer in om uw kind te laten zien wanneer ze weer elektronica kunnen spelen. Hier is een voorbeeld: een ouder wil zijn zoon helpen kalm te blijven terwijl hij een elektronisch apparaat uitzet. Ze kunnen de visuele timer van de Time Timer voor een korte tijd instellen, zodat het kind kan zien wanneer hij weer gaat spelen. Begin langzaam. Het kind zal waarschijnlijk eerder kalm blijven en andere activiteiten ondernemen, wetende dat het niet ‘voor altijd’ zal duren voordat hij weer op het apparaat kan spelen.

4. Fysieke Activiteiten

Lichaamsbeweging is belangrijk voor onze mentale en fysieke gezondheid. Niet alle kinderen zijn echter fan van lichamelijke activiteit. Eerlijk gezegd, ik ook niet! Als u wilt dat uw kind meer gaat bewegen, kan een visuele timer helpen. Laten we eens kijken naar een voorbeeld: als een kind momenteel geen fysieke activiteit onderneemt, is het een goed begin om de visuele timer van de Time Timer in te stellen op een “uitvoerbare” tijd, zoals één tot twee minuten. Zorg voor leuke bewegingsactiviteiten die aansluiten bij hun interesses.

Onthoud dat kinderen die anders zijn de tijd misschien niet verwerken op de manier die u zou verwachten. Maak schoolwerk, klusjes, afstappen van elektronica en bewegen meer mogelijk door tijd visueel te maken.

over Holly:

Holly Blanc Moses

Holly Blanc Moses is een gediplomeerd therapeut met meer dan 23 jaar ervaring in het ondersteunen van neurodiverse kinderen en hun families. Ze is ook een moeder van twee jongens (Autisme/ADHD). https://www.hollyblancmoses.com/connect  

4 tips voor schoolwerk, klusjes, elektronicagebruik en oefeningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *